Geschiedenis

Op 1 november 1960 richtte de heer J. van Min de firma Ifabex op. Dit was een voortzetting van de firma Best Box in Amerongen. De heer Van Min was destijds importeur van Tekno maar hij vatte het idee op om ook zelf miniatuurauto’s te gaan maken. Het succes van het Engelse Matchbox zal hier niet vreemd aan zijn geweest, en dit zou ook de schaal van de modellen, en de grootte en de kleur van de doosjes kunnen verklaren.

Welke Best-Box modellen al vóór november 1960 verkrijgbaar waren heb ik nog niet precies kunnen achterhalen, maar naar alle waarschijnlijkheid zijn dit de DAF-modellen geweest en de eerste T-Fordjes. Wel heb ik aan de hand van oude tijdschriften (‘Auto in Miniatuur’, ‘Modellen Revue’ en ‘Gemengde Branche’) kunnen vaststellen dat de jaren 1965, 1966 en 1967 de meest productieve jaren zijn geweest van de firma Ifabex: niet minder dan 16 modellen verschenen er toen.

De sluiting van de Limburgse kolenmijnen in de zestiger jaren dwong de Nederlandse overheid ertoe zo veel mogelijk vervangende werkgelegenheid voor de werkloze mijnwerkers te zoeken. In dit verband is de productie van de Best-Box modellen in januari 1968 verplaatst naar Heerlen en overgenomen door het Fonds voor Sociale Instellingen (FSI). Ten minste drie jaar lang heeft de naam Best-Box nog voortbestaan.

Er zijn in die periode zelfs nog twee nieuwe modellen uitgebracht: de Citroën Dyane en de Ford Transit, de laatste nummers in de rij. Naar verluidt is de nieuwe naam Efsi voortgekomen uit een prijsvraag onder de medewerkers van het Fonds en duidelijk een verwijzing naar de afkorting hiervan.

2 gedachten over “Geschiedenis

  1. Hallo Jan,
    Dank voor je vraag. De Commer is volgens mij in 1971 verschenen en de Land Rover in 1972 of 1973. Dit is wat ik kan achterhalen aan de hand van Efsi folder- en verpakkingsmateriaal.
    Omdat deze modellen volledig onder de vlag van Efsi op de markt zijn gebracht heb ik ze niet op deze site vermeld. Ik wil me voorlopig beperken tot de Bestbox modellen en periode, wellicht kan ik er in de toekomst nog eens een Efsi-hoofdstuk aan toevoegen. Gelukkig is er veel meer origineel reclamemateriaal in de vorm van folders, catalogi en clubbladen beschikbaar uit de zeventiger en tachtiger jaren.

Laat een reactie achter aan Jan Clevering Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *